VaLan näkemys suoramarkkinointikieltojen noudattamiseen

VaLa tiedusteli Kuluttajavirastolta, mikäli hyväntekeväisyysjärjestöt ja muut yleishyödylliset toimijat voisivat ottaa lahjoitus- ja jäsenhankinnassaan yhteyttä henkilöihin, jotka ovat kieltäneet suoramarkkinoinnin ja puhelinmyynnin, sillä lahjoitukset ja jäsenyydet eivät kuulu Kuluttajaviraston piiriin. Kuluttajaviraston mukaan telemarkkinointikielto ei käytännössä koske lahjoituksiin ja jäsenyyksiin liittyvää televarainhankintaa.

 

"Kuluttajansuojalakia sovelletaan vain elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien välisiin kulutushyödykkeitä koskeviin sopimuksiin. Kuluttajansuojalaki voi koskea myös yhdistystä, mikäli yhdistys tarjoaa kaikille avoimia maksullisia palveluita tai myy tavaraa eli harjoittaa elinkeinotoimintaa ansiotarkoituksessa. Toiminnan luonne ja kuluttajaviranomaisten toimivalta joudutaan arvioimaan tapauskohtaisesti. Kuluttajaneuvonnalla ei ole toimivaltaa tilanteissa, joissa on kyse yhdistyksen jäsenyyteen sidotuista tuotteista."

 

 

VaLa käsitteli aihetta Varainhankinta-alan palvelujen kehittäminen -työryhmässään, joka edustaa VaLan jäsenjärjestöjä eri sektoreilta. Työryhmässä oltiin yhtä mieltä siitä, että vaikka käytännössä esimerkiksi telemarkkinointikiellon asettaneille henkilöille voisi soittaa lahjoitus- ja jäsenasioihin liittyen, sitä ei voida katsoa eettiseksi ja vastuulliseksi varainhankinnaksi. VaLa suositteleekin jäseniään ja muita yleishyödyllisiä yhteisöjä kunnioittamaan yksityishenkilön tekemää telemarkkinointikieltoa ja olemaan kontaktoimatta kiellon antaneita henkilöitä. Lue myös VaLan 16.12.2022 julkaisema uutinen aiheesta.



Tutustu varainhankinta-alan eettisiin ohjeisiin ja suosituksiin